శ్రీ ప్లవనామ సంవత్సర శ్రావణ మాస శుభాభినందనలు....🍕💐🍨😊
సోమ / మంగళ / శుక్రవారాలకు ఏ మాసంలో లేని హడావుడి ఈ శ్రావణమాసం లో ఉండడం ఎల్లరూ గమనించే సత్యమే...
శ్రవణా నక్షత్రంతో చంద్రుడు పౌర్ణమి తిథికి కూడి ఉండడంతో ఈ మాసం శ్రావణ మాసంగా పిలవబడడం
ఎల్లరికీ తెలిసిందే....
కలియుగ వరదైవమైన శ్రీవేంకటేశ్వరస్వామివారి జన్మనక్షత్రం శ్రవణం కాబట్టి శ్రావణ శనివారాలకు హడవుడి ఉండడానికి ఒక హేతువు ఉందనుకోవచ్చు కాని శ్రావణ మాసం లోని అన్ని శుక్రవారాలు కూడా బహుధా ప్రత్యేకమై, మరీ ముఖ్యంగా చారుమతి అనే పతివ్రతాశిరోమణికి కలలో కనిపించి తనను శ్రీవరలక్ష్మి గా శ్రావణ పౌర్ణమి కి దెగ్గరగా ఉండే శుక్రవారం అనగా 2వ శుక్రవారం నాడు ఆరాధించడంగురించి
తెలిపి, తన శ్రీవరలక్ష్మీ నోము గురించి ఇతర మహిళామణులకు కూడా తెలియపరిచి వారు కూడా ఆచరించి తరించేలా ఆ శ్రీమహాలక్ష్మీ అమ్మవారు ఒకానొక సమయంలో ఈ భూలోకవాసులందరికి శ్రావణశుక్రవార ప్రత్యేకత గురించి తెలియజెప్పిన కథనం గురించి చాలామందికి తెలిసే ఉంటుంది....
శ్రీచాగంటి సద్గురువులు తమ ప్రవచనాల్లో విశదీకరించినట్టుగా,
చారుమతి అనగా చక్కని బుద్ధివైభవంతో వర్ధిల్లే పతివ్రత అని అర్ధం....
అంత చక్కని బౌద్ధికసుగుణంతో జీవించడం వల్ల శ్రీలక్ష్మీ అమ్మవారే స్వయంగా ఆవిడ కలలోకి వచ్చి తన శ్రీవరలక్ష్మీ నోము / వైభవం గురించి తెలియపరిచి అనుగ్రహించింది....
శ్రావణ వైభవం గురించి మరియు శ్రీవరమహాలక్ష్మీ వైభవం గురించి నేను ఆల్రడి ఇంతకు ముందే నా ఈ క్రింది పాతపోస్టుల్లో కొంత మేర వివరించాను...
[[
https://shreeguravenamah-aithavk.blogspot.com/2019/08/blog-post_10.html?m=1
https://shreeguravenamah-aithavk.blogspot.com/2020/07/blog-post_31.html?m=1
]]
వాటికి కొనసాగింపుగా, శ్రావణ శ్రీవరమహాలక్ష్మీ వైభవం గురించి మరికొంత ఆ ఈశ్వరి అనుగ్రహించినంతమేర తెలిపే ప్రయత్నం చేస్తాను....
సంప్రదాయం తెలిసిన వారికి ఎరుకలో ఉన్నట్టుగా, అత్యంత శక్తివంతమైన శ్రీసూక్తంలో అమ్మవారిని మనం ప్రార్ధించేక్రమంలో...
"
సిద్ధలక్ష్మీర్మోక్షలక్ష్మీర్జయలక్ష్మీర్సరస్వతీ...
శ్రీలక్ష్మీర్వరలక్ష్మీశ్చ..
ప్రసన్నామమసర్వదా.....
"
అని పలికేటప్పుడు....
సిద్ధలక్ష్మీః
మోక్షలక్ష్మీః
జయలక్ష్మీః
సరస్వతీ...
శ్రీలక్ష్మీః
వరలక్ష్మీః
చ ప్రసన్నా మమసర్వదా.....
అనేది సంధిలుప్తమైనప్పుడు అన్వయమయ్యే క్రమం...
ఇక్కడ మీరు గమనించగలిగితే
వరలక్ష్మీ అమ్మవారి అనుగ్రహంతో మొదలై క్రమక్రమంగా
శ్రీ, విద్యా, జయం, మోక్షం, సిద్ధి,
అనే 5 రకాల అనుగ్రహానికి అధిదేవతలుగా ఉండే లక్ష్మీ స్వరూపాలు ఎల్లప్పుడూ మాకు ప్రసన్నమై ఉండుగాక అని అర్ధించడం ఇక్కడ గమనించవచ్చు.....
మీకు ఉదాత్త అనుదాత్త స్వరిత సంగమంగా సాగే వేదస్వరంపై పట్టుకలిగి ఉండి, ఆలయంలో చక్కని గాత్రవైభవం కలిగిన అర్చకస్వాములు శృతిగానం గావించేటప్పుడు మీరు విని ఉండి ఉంటే...
" సిద్ధలక్ష్మీర్మోక్షలక్ష్మీర్జయలక్ష్మీర్సరస్వతీ... "
అని పలికినతర్వాత ఒక చిన్న పాజ్ వచ్చిన తదుపరి
" శ్రీలక్ష్మీర్వరలక్ష్మీశ్చ..
ప్రసన్నామమసర్వదా..... "
అనే వాక్యం వల్లెవేయబడుతుంది....
మన సనాతన మహర్షులు ఏది తెలిపినా, ఏది పలికినా...,
అందులో కనిపించేది కొంతైతే...
నిక్షిప్తమైఉండేది ఎంతో...
గురువానుగ్రహం / దైవానుగ్రహంతో ఎవరు ఎంత అధ్యాత్మ సాధన సాగిస్తే
వారికి అంతగా అవి బోధపడి...
ఔరా...ఎంతటి ఆశ్చర్యమైన విద్వత్తు, మహత్తు మన మహర్షులది అని తెలియవచ్చి వారి హృదయం అవగతమై తరించేది..
ఇప్పుడు ఈ 6 వివిధ లక్ష్మీ స్వరూప వైభవం గురించి వివరించాలంటే అదో పెద్ద మహాసముద్రం....
ఇప్పుడు ఇక్కడ మన కాంటెక్స్ట్ శ్రావణ శ్రీమహాలక్ష్మీ అమ్మవారి వైభవం గురించి కాబట్టి నా డిస్కషన్ కూడా
అక్కడివరకే ఉండేలా చెప్తా...
If I have to take some worldly example to compare and describe the greatness of this Shruti vaakyam...
Then, an apt example that I can think of is....
M.Phil
Ph.D
M.Tech
B.Tech
Junior College
High School
education segments would be the most suitable example that I can think of to eke out the required analogy...
M.Phil - SiddhaLakshmi
Ph.D - MokshaLakshmi
M.Tech - JayaLakshmi
B.Tech - Saraswatee
Junior College - ShreeLakshmi
High School - Varalakshmi
It is to be noted that this comparison isn't about who is greater / higher than the other which might be the case with our worldly education system....
This is only to provide an analogy to explain the amount of complexity involved with that particular Lakshmee Swaroopam....
So, kindly don't be in an illusion that Apples and Oranges are being compared here...
It's a comparison of various kinds of Apples that are ranging from the most commonly available variant of ShimlaApples to that of the most affluent Washington green apples in which none are low or high or this or that..
This comparison is all about their availability and affordability to a common man and thus that of their consumption matrix and not at all about any superiority amongst them...
So is the case with the 6 Lakshmee Swaroopams mentioned by the utmost powerful ShreeSooktam, the Vedic hymn that is embedded with the universal phonetic power of " Shree kaaram ," the ShaakteyaPranavam, that has a varied forms of usage to pull almost any and every kind of cosmic blessings and then to translate them in to the corresponding materialistic blessings...
Now that our discussion is all about the ShraavaNa maasa Vaibhawam and the allied ShreeVaraLakshmi Vaibhawam, I'll confine the explanations to the latter part by being brief on the former 4 forms...
Merely talking about various Space realms is different and being a part of those Space realms is different. Only a versatile astronaut who has had his/her stint in both the all obvious Earth realm and the mysterious Space realms can make a comprehensive study of the same in order to make authoritative / comparative statements about them.
So is the case with the following 4 supreme forms...
M.Phil - SiddhaLakshmi
Ph.D - MokshaLakshmi
M.Tech - JayaLakshmi
B.Tech - Saraswatee
How many graduates / post graduates do we have who have achieved distinction in their respective above degrees to make authoritative statements about topics concerned with those specific elite strata....
Typically, only a few hundreds..isn't it..?
So would be case with the 4 complex forms of ShreeMahaaLakshmi that are comprehensible only to those erudite spiritual personnel that have had the grace of those respective forms all along their upaasana/saadhana...
So let's come down to the most common forms of ShreeLakshmi and VaraLakshmi forms of LakshmeeSwaroopam...
ShreeLakshmi is the generic form of Lakshmi Swaroopam that encompasses everything under the Sun...
i.e., You name it..It includes it in a primary form .....
Where as VaraLakshmi is the specific form of Lakshmi Swaroopam that encompasses all that a specific individual needs / prays for their well being...
Having UpmaRavva, Carrots, Coriander, Curry leaves etc in a house represents ShreeLaksmi's blessings...
Where as having a person who has a kind heart good enough to understand our appetite and transform all the above raw materials in to a
"Healthy Carrot Upma" to serve it in time and quench the hunger of a person is what
VaraLakshmi anugraham is all about...
Hope the correlation is simple enough to understand the analogy...
(
I took this real world example, from my very own life where in one of my relatives, an Attamma named VaraLakhshmi, helped me and my younger brother with yummy Carrot Upma when we were hungry during an emergency time when our parents had to travel all of a sudden to attend my paternal grandmother's funeral during my 7th class exams time....
)
So, it is this VaraLakshmi's blessings that transforms the nature's raw potential in to the consumable / usable / helpful / applicable / potential so as to achieve the very purpose of having a blessed and fulfilled life with everything that we are able to earn all along our life.....
Have you ever observed in any of the old devotional serials, where in a God who has been called upon,
either by staunch penance praying the generic Mantra pertaining to that form of celestial being..
( Like OmNamahShivaaya etc.. for lord Shiva...
OmNamoNaaraayanaaya etc....for lord Vishnu / etc...) or
by a specific mantra embedded with the highly powerful BeejaakSharaSampuTi that makes the requisite form of a celestial being to concede to our prayers because of the innate philosophical intricacies involved in such forms of prayers...)
the very first thing they ask for is,
" Neekem varam kaavaalo koruko....anugrahistaamu..."
/
" What kind of boon do you need...ask us..we will grant it and return to our respective celestial abodes from where we had to descend down to the earth for your call...."
and so on and so forth....
It is to be noted that here it is indeed VaraLakshmi's blessings that are being conferred on the subject in question..
So, any and every wish that we make to fulfil our life with all that we need to make it a complete one is termed as ShreeVaraLakshmi's blessings...
And it is typically what everyone would aspire for in general.....
Hence of all the 6 forms of Lakshmi swaroopam, the VaraLakshmi form is the most commonly celebrated one for one and all so that all the basic requirements to lead a decent life are fulfilled by her grace...
It is only after we stabilize our drive in the first and second gears that we can think of heading for 3rd, 4th, 5th, 6th gears...
In other words it is imminent for one to drive properly in 1st and 2nd gears only after which they can think of the upper gears...Even if it isn't switched to the top gears the vehicle can keep going....
However, to make the drive, a smoother, faster and a fuel efficient one, it makes sense to switch it to the top gears as appropriate...
So is the case with the 6 LakshmeeSwaroopams mentioned by the ShreeSooktam....
Once we learn to stabilize our lives with the blessings of Varalakshmi / ShreeLakshmi, the other 4 supreme forms will follow during the course of time based on our efforts put in to secure their blessings....
When there is a small Saraswati Mandir in a college...
An X student treats that small mandir as the abode of her highness ShreeSaraswateeDevi and prays the Devataamoorti inside the Mandir to bless him all that he needs to make his engineering education a fulfilled one to come out as a successful graduate in distinction with flying colors..
Another Y student confines that Mandir only to some random pics and casual visits..and so would be her meagre grace....
Now,, if the Mandir and the Deavataa moorti inside it is one and the same for all those who visit it, then why is it that a few are able to get the grace of that cosmic power and others aren't...
It is the fine tuned approach of a person that makes the difference...
As the phrase goes,
"Yad Bhaavam..... Tad Bhavati....,"
Are you believing yourself as a human being having spiritual experience..
Or as a spiritual being having human experience....
Is all that differentiates us from the rest..
Now that Lakshmi Devi left ShreeMahaaVishnu in that episode of Bhrugu Maharishi disturbing them,
and returned to him in his Lord ShreeVenkateshwara Avataaram by taking the names of AlarmaelMangaaPadmaavateeDevi and finally settled on ShreeVenkataTeshwara swaami's chest, her usual abode, by taking the name of VyoohaLakshmi,
ShraavaNa maasam that celebrates the birth star of her husband ( ShreeMahaaVishnu also happens to be the Adhidevata of Shravanaa Nakshatram. ) Shravanam is certainly very special for her to get worshipped as Shraavana VaraLakshmi....
And for those of you who are in to the Science of Stars, the NakshatraShaastram ( an intrinsic subject of Astrology and Astronomy ),
5, 11 , 22 are the corresponding numbers for the ShravaNaaNakshatram...
5 - As per the lunar months' count.
11 - As per the Saadhanaa / Upaasanaa kramam that begins with Aashwayujam.
22 - As per the regular full list of 27 stars starting with Ashwini.
So, it is to be noted that Shravanam is the only star that replicates it's effect in multiples of 11 ( The 5th prime number, Ekaadasha : 11, has a lot of significance associated with it which is a different subject all together ) when counted both in the generic list @ 22 and in the UpaasanaaKramam @11. Hence, ShravaNam is indeed one of the most affable stars to ShreeMahaaLakshmi for a reason in addition to the above points and thus she rightly chose ShraavaNa maasam for her highly meritorious Shree ShraavaNa VaraLakhsmi Vratam festival...
As known to most of those who are knowledgeable about ShraavaNaPourNami being celebrated as JandhyaalaPourNami, it is only on this ShraavaNa Full Moon day, all the BraahmaNavarNa people change their Yagnyoapaveetams as a must irrespective of their philosophically different paths being followed..
Because, it's power gets revived significantly with ShreeMahaaLakhsmi's grace when worn on the ShraavaNaPourNami day...
Now that every one on the planet can't have their birth in the BraahmaNaVarNam, all other people, as per the chaaturvarna system, celebrate this in the name of Rakshaabandhanam festival ( Raakhi ) so that ShreeShraavaNaLakshmi anugraham gets imparted to their lives via the Rakshaabandhanam tied to their right hands by their Sisters who are the LakshmeeSwaroopam of their families...
( Since my good old childhood days, I am being blessed by one of my sisters / siblings named LakshmiiPrasanna, who ties Rakhi to me on every ShraavaNaPourNami day to bless me with Shree ShraavaNa Lakshmi anugraham 😊 )
On the occasion of the pious ShraavaNamaasam starting from Aug-9-2021,
May the mighty ShreeVaraMahaaLakshmi bless all her devotees abundantly to fulfill their lives with everything they wish for their well being....🍕💐🍨😊
అన్నమాచార్యుల వారు శ్రీలక్ష్మి అమ్మవారిని,
అమరవందితయట అట్టే మహిమ ఏమరుదు
అమౄతము చుట్టమట ఆనందాలకేమరుదు
తమితో శ్రీవేంకటేశు తానె వచ్చి పెండ్లాడె
కౌమెర వయస్సు ఈ చూడి కుడుత నాంచారి
అంటూ అయ్యవారు 12 సంవత్సరాల పాటు తిరుచానూర్లో తపస్సు అచరించి బంగారుపద్మములకొలను నుండి అలర్మేల్మంగ పద్మావతీ అమ్మవారిగా గా అవతరించిన శ్రీలక్ష్మీ అమ్మవారిని చూడికుడుత్త నాచ్చియార్ గా తనతో కొలువైఉండేలా గావించిన ఆ శ్రీలక్ష్మీ వైభవాన్ని అంతే ఘనంగా సంకీర్తనపరిచారు...
Raga : Madhyamavati,
Composer : G.Balakrishnaprasad
ప: చూడరమ్మ సతులారా సోబాన పాడరమ్మ
కూడున్నది పతి చూడి కుడుత నాంచారి
చ: శ్రీమహాలక్ష్మియట సింగారాలకే మరుదు
కాముని తల్లియట చక్కదనాలకే మరుదు
సోముని తోబుట్టువట సొంపుకళలకేమరుదు
కోమలాంగి ఈ చూడి కుడుత నాంచారి
చ కలశాబ్ధి కూతురట గంభీరలకే మరుదు
తలపలోక మాతయట దయ మరి ఏమరుదు
జలజనివాసినియట చల్లదనమేమరుదు
కొలదిమీర ఈ చూడి కుడుత నాంచారి
చ అమరవందితయట అట్టీ మహిమ ఏమరుదు
అమౄతము చుట్టమట ఆనందాలకేమరుదు
తమితో శ్రీవేంకటేశు తానె వచ్చి పెండ్లాడె
కౌమెర వయస్సు ఈ చూడి కుడుత నాంచారి
English:
pa cUDaramma satulArA sObAna pADaramma kUDunnadi pati cUDi kuDuta nAMcAri
ca SrImahAlakShmiyaTa siMgArAlakE marudu kAmuni talliyaTa cakkadanAlakE marudu
sOmuni tObuTTuvaTa soMpukaLalakEmarudu kOmalAMgi I cUDi kuDuta nAMcAri
ca kalaSAbdhi kUturaTa gaMBIralakE marudu talapalOka mAtayaTa daya mari Emarudu
jalajanivAsiniyaTa calladanamEmarudu koladimIra I cUDi kuDuta nAMcAri
ca amaravaMditayaTa aTTI mahima Emarudu amRutamu cuTTamaTa AnaMdAlakEmarudu
tamitO SrIvEMkaTESu dAne vacci peMDlADe kaumera vayassu I cUDi kuDuta nAMcAri
http://annamacharya-lyrics.blogspot.com/2006/12/english-pa-cudaramma-satulara-sobana_27.html?m=1
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgpnOrKn8CbVKu1BXJqnd5BoU2Zpu3Om1Lq0ba-CGifenhHf8pOGo2OVb_xYfS8l7-OZiwwUahqwbbSylffrLwdfHd-5U1QoUJZvKZFe15VKe2ZPy4aS1gyYfBZ_cCobW2-QRnM0qy8ZknG/s1600/1628345024287471-0.png)
No comments:
Post a Comment